Nutritia copiilor: intre resposabilitate si hazard! – Confesiunile Mihaelei

De cand ai aflat ca vei deveni parinte, se trezeste constiinta responsabilitatii pentru viața ta și a copilului tău, primești un numar exponențial de taskuri, o multitudine de sarcini, decizii, asumări, eșecuri, suișuri și coborâșuri. Te străduiești să fii cea mai bună variantă a ta, să fii productiv, sa-i asiguri nevoile de bază, apoi să te asiguri că-i oferi o educație bună, corectă și cele mai bune repere in viata, un sistem verificat de tine cu principii si valori. Fiind modelul copilului, tot ce spui, orice acțiune pe care o faci, orice limbaj verbal și nonverbal folosești, este foarte important să comunici într-un mod pozitiv pentru că, copilul tău absoarbe informația ca un burete și repetă, mimează, adaptează modelul de comportament pe care-l vede la părinții lui. Tu, ca părinte, ești supereroul lui, are incredere oarba in ceea ce ii zici si ceea ce intreprinzi si este in responsabilitatea ta sa-i arati un comportament sănătos. Să iti asumi un dialog pozitiv despre alegeri corecte, pare o misiune imposibilă luand in calcul ca suntem asaltati realmente de o lume altfel, a etichetelor, a ambalajelor sofisticat colorate, a dietelor care nu functionează, a tulburărilor alimentare, a anorexiilor și a blugilor skinny.

O discuție cu copiii despre nutriție poate avea efect invers față de ceea ce ne propunem, dacă nu livrăm corect informația. Cel mai la îndemână ne este să împărțim mâncarea în sănătoasă și nesănătoasă, iar asta este una dintre cele mai greșite informații pe care le putem transmite copiilor. Trebuie să ne gândim cum să-i învățăm să nu se simtă vinovați atunci când mânăncă fast food sau beau o doză de suc – pentru că o vor face cu sau fără știința noastră – și să bucure de mâncarea pe care o au. E important să ”predăm” o abordare pozitivă și cât mai diversificată despre alimentație, să le oferim opțiuni de a- și alege singuri ce vor să mănânce. În felul ăsta vor deveni adulți sănătoși.

E o greșeală pe care o facem cu toții. Pentru că, deși adulții înțeleg și conștientizează ce înseamnă pentru organism o prăjură cu cremă, o gogoașă cu zahăr sau o porție de cartofi prăjiți tot le vor comanda la un moment dat de față cu copiii lor, iar în mintea copilului se va crea o confuzie maximă. Important este să le explicăm copiilor de ce unele alimente îi vor ajuta să crească mai puternici, iar altele sunt doar niște alimente ”de distracție, de răsfăț”, pe care să le consume ocazional. 

Papilele copiilor sunt în continuă schimbare și dezvoltare așa că e important să testați toate alimentele, chiar dacă la un moment dat, unele au fost refuzate. Oferiți-i copilului o mâncare nouă de mai multe ori până ajunge să o accepte, chiar daca va fi nevoie să o amestecați cu alimentele lor favorite. Și aici ne referim și la legume. Știm că nu sunt preferatele copiilor, dar folosindu-ți puțin imaginația vei reuși să le introduci în farfurie.

Copii supraponderali sunt adesea tachinați la școală și în grupurile lor din cauza greutății, însă cel mai grav, ei sunt predisupuși unor afecțiuni de sănătate, cum ar fi
diabet și boli de inimă.

În loc să-i vorbești despre kilograme și calorii, mai bine îi introduce conceptual unui stil de viață sănătos, care include: gătitul mâncării acasă, cu alimente adevărate, luate din surse sigure și nu congelate, mâncați împreună, nu în fața televizorului sau a telefonului, petreceți timp împreună, vă jucați afară sau în casă, faceți mișcare sport împreună. Am repetat ”împreună” î mod intenționat pentru că un copil sănătos, viitor adult sănătos, are nevoie de atenția parinților în tot ceea ce face, nu doar la nivel de alimentație. Are nevoie de povești pozitive, are nevoie de susținere, are nevoie să fie ascultat, are nevoie să crească cu grijă și respect pentru cei din jur, pentru natură. Și, în primă fază, doar de
la părinți poate să învețe toate astea.

Greu de crezut pentru adulți, dar copiii au simțul foametei și al senzației de săturare, iar atunci când îi împingem să ”termine tot din farfurie pentru că nu mai cresc mari”, nu
facem decât să-i îndopăm. În calitate de părinte, este sarcina ta să-I furnizezi mese nutritive și contextul potrivit de luat masa. Permite-i copilului să se oprească atunci
când spune că e plin și oferă-i fructe sau legume atunci când spune că nu s-a săturat.

Arată-le categoriile de alimente, pe grupe și că fiecare are beneficiile ei. Combinate între ele, se pot transforma în mâncăruri excelente. Formați împreună farfuria potrivită pentru ei care să conțină o proteină (adică ouă, carne, brânză, lapte), o jumătate de farfurie de legume și verzituri (legume și salate) și niște carbohidrați (pâine, orez, cartofi, paste și fructe). Dacă sunt combinate corect, ei se vor putea juca, alerga, învăța fără să simtă bolnavi sau obosiți.

Intr-o lume diversa in care alegerile sunt cateodata dificil de facut, ca si in alte domenii ale vietii cotidiene, echilibrul este calea in a ramane noi insine, in a ne simti bine in
propria piele si a ne pastra increderea in propriile forte. Cumpatarea este una dintre cheile care deschide usa catre o viata tihnita.Fructul oprit nu trebuie sa ramana chiar
oprit, pentru ca asa se nasc frustrarile. Limitarile ni le setam noi insine fiecare in functie de liberul arbitru si sistemul de valori. Nici in cazul nutritiei nu exista retete minune ci
doar repere de care putem tine cont adaptand totul la stilul nostru de viata si la starea
noastra de bine.

Leave A Comment